Duurzame lifestyle

11 effectieve tips voor een goede nachtrust

Je kent het ongetwijfeld wel; soms heb je van die nachten dat je maar ligt te woelen en te draaien en maar niet in slaap lijkt te vallen. En ondertussen maar denken: “Oh gatver, ik moet nu echt slapen, want over drie uur moet ik alweer op!” Of wat ook voorkomt is dat je wΓ©l meteen in slaapt valt, maar gebroken wakker wordt de volgende ochtend. Je voelt je nog doodmoe en alles behalve uitgerust. Wat kun je eraan doen? Hieronder volgen een aantal tips voor een goede nachtrust!

Tips voor een goede nachtrust

Goed slapen is oh zo belangrijk. Niets is zo vervelend als niet uigerust zijn. Ik heb 11 tips verzameld die je kunnen helpen bij een goede nachtrust. Komt ‘ie:

1. Een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd hoofd.

Ik weet van mezelf dat ik een stuk lekkerder slaap wanneer mijn huis opgeruimd is en de afwas is gedaan. Voordat ik ga slapen zorg ik ervoor dat er geen losse rommel meer rondslingert.

2. Ga iedere dag zoveel mogelijk op dezelfde tijd naar bed en sta rond dezelfde tijd weer op.

Het is niet altijd even haalbaar om in het weekend op tijd naar bed te gaan, dat weet ik πŸ™‚ Probeer dan wel de volgende dag op tijd op te staan. Je lichaam blijft op deze manier in een ritme, waardoor het in slaap vallen makkelijker zal gaan.

3. Eet ‘s avonds laat een banaan.

Bananen bevatten tryptofaan, een stofje dat ervoor zorgt dat je je ontspant en slaperiger wordt. Ook een glas warme melk voor het slapen gaat werkt goed!

4. Gebruik lavendelolie.

Lavendelolie werkt ontspannend. Je kunt bijvoorbeeld wat druppels etherische lavendelolie (vermengd met een basisolie) in een brander doen. OfΒ  ‘s avonds laat een douche nemen met lavendel douchegel. Bijvoorbeeld van Weleda.

5. Geen koffie/zwarte thee/ andere cafeΓ―ne houdende dranken/ alcohol nuttigen voor het slapen gaan

Veel mensen zijn gevoelig voor cafeΓ―ne en kunnen minder goed slaap vatten wanneer ze dat ‘s avonds drinken. Wist je dat chocola ook cafeΓ―ne bevat? Ook alcohol zorgt ervoor dat je onrustiger slaapt. Je kunt ‘s avonds het beste water of kruidenthee drinken, zoals kamillethee.

6. Sluit de tv/computer/tablet af een uur voordat je gaat slapen.

Doe de grote verlichting alvast uit. Kunstlicht houdt je wakker. Zorg ervoor dat je lichaam in rust komt. Voorkom de verleiding dat je tot ‘s avonds laat gaat facebooken, ook dit houdt je alert en wakker.

7. Doe aan lichaamsbeweging!

Ten eerste omdat je er ontspannen van wordt, maar je lichaam wordt ook moe zodat je makkelijker in slaap zult vallen.

8. Zorg voor goed slaapcomfort.

Een donkere kamer, een aangename temperatuur, frisse lucht en een schoon dekbed werken allemaal ontspanned en slaapbevorderend. Investeer in een goed matras en een goed hoofdkussen.

9. Laat het idee dat je 8 uur slaap nodig hebt los.

Want de gedachte alleen al is genoeg om je wakker te houden. Als je een kortere nacht hebt, accepteer dat dan. Ga niet denken dat je dan de volgende ochtend dan niet genoeg geslapen hebt.

10. Kun je niet stoppen met piekeren en spoken er allerlei gedachten door je hoofd?

Schrijf ze op of praat er met iemand over. Door je hart te luchten ontstaat er ruimte, waardoor je piekergedachten sneller los kunt laten.

11. Eventueel kun je bij de drogist melatonine tabletten halen.

Melatonine is een hormoon dat door het lichaam aangemaakt wordt en invloed heeft op het slaap- waakritme. Het kan je helpen eenvoudiger in slaap te vallen.

Mochten al deze tips niet helpen neem dan contact op met de huisarts!

Slaap lekker!

Heb jij nog tips voor een goede nachtrust? Laat het hieronder weten in de comments.Β 

Lees ook:

– Het belang van vitamine D
Je weerstand boosten doe je zo
Tips tegen piekeren

Previous Post
6 november 2012
Next Post
6 november 2012

No Comments

    Leave a Reply

    Instagram

    • ❀️ the vibe of Berlin. The people here are awesome and we really had a great time. Too bad it's time to go home now, though  I can't wait to see my family again 😘#berlin #berlijn #friends #citytrip #instatravel #travel #berlinwall #berlinwallart #goodvibes #art #eastsidegallery #discoverunder5k #city #deutschland
    • Berliner Mauer East Side Gallery#berlin #berlijn #berlinwallart #eastsidegallery #holiday #art #graffiti #berlijnsemuur #deutschland #germany #discoverunder5k #instatravel #citytrip #travel #instadaily #picoftheday
    • πŸ’šπŸ’šπŸ’š Zero Waste products @hollandandbarrett_nl . . #linkinbio #zerowaste #zerowastebeauty #zerowasteweek #hollandandbarrett #plasticfree #beauty #greenlifestyle #nowaste #plasticsoup #greenblogger #ecobeauty #greenshopping #sustainable #duurzaam #greenbeauty #beautykitchen #gekregen #musthave #loveit #discoverunder5k
    • Black swans 😍#swan #zwaan #nature #blackswan #sun #summer #sprookjesbos #sprookjeswonderland #greenblogger #discoverunder5k #family #kids #familytime #sunday
    • De Efteling 😍 #efteling #sprookjes #fairytail #candy #hansengrietje #sprookjesbos #holiday #kids #family #familylife
    • Ken je de natuurlijke beautyboxen van @boxbyshine al? Shine is een luxe beautybox gevuld met fijne duurzame producten. Lees alles over de box via #linkinbio en volg ze meteen even als je mee wil doen aan de #winactie! . #studentcompany #beautybox #unboxing #bbloggers #greenlifestyle #greenblogger #discoverunder5k #gekregen #duurzaam #sustainable #naturalbeauty #natural #eco #ecobeauty #cleanbeauty #cleanliving

    Follow Me!