Duurzame lifestyle

11 effectieve tips voor een goede nachtrust

Je kent het ongetwijfeld wel; soms heb je van die nachten dat je maar ligt te woelen en te draaien en maar niet in slaap lijkt te vallen. En ondertussen maar denken: “Oh gatver, ik moet nu echt slapen, want over drie uur moet ik alweer op!” Of wat ook voorkomt is dat je wél meteen in slaapt valt, maar gebroken wakker wordt de volgende ochtend. Je voelt je nog doodmoe en alles behalve uitgerust. Wat kun je eraan doen? Hieronder volgen een aantal tips voor een goede nachtrust!

Tips voor een goede nachtrust

Goed slapen is oh zo belangrijk. Niets is zo vervelend als niet uigerust zijn. Ik heb 11 tips verzameld die je kunnen helpen bij een goede nachtrust. Komt ‘ie:

1. Een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd hoofd.

Ik weet van mezelf dat ik een stuk lekkerder slaap wanneer mijn huis opgeruimd is en de afwas is gedaan. Voordat ik ga slapen zorg ik ervoor dat er geen losse rommel meer rondslingert.

2. Ga iedere dag zoveel mogelijk op dezelfde tijd naar bed en sta rond dezelfde tijd weer op.

Het is niet altijd even haalbaar om in het weekend op tijd naar bed te gaan, dat weet ik 🙂 Probeer dan wel de volgende dag op tijd op te staan. Je lichaam blijft op deze manier in een ritme, waardoor het in slaap vallen makkelijker zal gaan.

3. Eet ‘s avonds laat een banaan.

Bananen bevatten tryptofaan, een stofje dat ervoor zorgt dat je je ontspant en slaperiger wordt. Ook een glas warme melk voor het slapen gaat werkt goed!

4. Gebruik lavendelolie.

Lavendelolie werkt ontspannend. Je kunt bijvoorbeeld wat druppels etherische lavendelolie (vermengd met een basisolie) in een brander doen. Of  ‘s avonds laat een douche nemen met lavendel douchegel. Bijvoorbeeld van Weleda.

5. Geen koffie/zwarte thee/ andere cafeïne houdende dranken/ alcohol nuttigen voor het slapen gaan

Veel mensen zijn gevoelig voor cafeïne en kunnen minder goed slaap vatten wanneer ze dat ‘s avonds drinken. Wist je dat chocola ook cafeïne bevat? Ook alcohol zorgt ervoor dat je onrustiger slaapt. Je kunt ‘s avonds het beste water of kruidenthee drinken, zoals kamillethee.

6. Sluit de tv/computer/tablet af een uur voordat je gaat slapen.

Doe de grote verlichting alvast uit. Kunstlicht houdt je wakker. Zorg ervoor dat je lichaam in rust komt. Voorkom de verleiding dat je tot ‘s avonds laat gaat facebooken, ook dit houdt je alert en wakker.

7. Doe aan lichaamsbeweging!

Ten eerste omdat je er ontspannen van wordt, maar je lichaam wordt ook moe zodat je makkelijker in slaap zult vallen.

8. Zorg voor goed slaapcomfort.

Een donkere kamer, een aangename temperatuur, frisse lucht en een schoon dekbed werken allemaal ontspanned en slaapbevorderend. Investeer in een goed matras en een goed hoofdkussen.

9. Laat het idee dat je 8 uur slaap nodig hebt los.

Want de gedachte alleen al is genoeg om je wakker te houden. Als je een kortere nacht hebt, accepteer dat dan. Ga niet denken dat je dan de volgende ochtend dan niet genoeg geslapen hebt.

10. Kun je niet stoppen met piekeren en spoken er allerlei gedachten door je hoofd?

Schrijf ze op of praat er met iemand over. Door je hart te luchten ontstaat er ruimte, waardoor je piekergedachten sneller los kunt laten.

11. Eventueel kun je bij de drogist melatonine tabletten halen.

Melatonine is een hormoon dat door het lichaam aangemaakt wordt en invloed heeft op het slaap- waakritme. Het kan je helpen eenvoudiger in slaap te vallen.

Mochten al deze tips niet helpen neem dan contact op met de huisarts!

Slaap lekker!

Heb jij nog tips voor een goede nachtrust? Laat het hieronder weten in de comments. 

Lees ook:

Het belang van vitamine D
Je weerstand boosten doe je zo
Tips tegen piekeren

1 Comment

Ik schrijf op greenblush.nl over green beauty, duurzame lifestyle, gezondheid, vega(n) voeding en minimalisme.

Previous Post
6 november 2012
Next Post
6 november 2012

1 Comment

Leave a Reply

Instagram

  • Dit was heerlijk 💚 even genieten van een relaxed wellness momentje bij @weledanl City Spa in Den Haag. . #weleda #weldacityspa #spa #facial #beautytreatment #beauty #massage #denhaag #thehague #weledaambassadeur #sportenmetweleda #wellness #sunday #relax #relaxing #mindfull #mindfullness #bblogger #greenlifestyle #greenbeauty #naturalbeauty #greenblogger #zen
  • HEERLIJK dit zonnetje! ☀ Lekker weer om naar buiten te gaan en weer te gaan wandelen of hardlopen  De arnica producten van @weledanl zijn fijn na het sporten en helpen goed bij pijnlijke en stijve spieren. 💚 #sportenmetweleda #weledaambassadeur #greenlifestyle #greenblogger #greenbeauty #weleda #sport #fit #running #sports #fitness #bblogger #hiking
  • Langer licht, luv it 💚 . . #nature #air #sky #skycolors #winter #loveit #picoftheday #pink #colors #light #greenblogger #holland #vitamind #naturepic
  • Afvallen is één ding, op gewicht blijven is een ander verhaal. De meeste dieetboeken gaan vooral over voeding, maar de psychologische oorzaken van overgewicht zijn hierbij vaak onderbelicht. Iedereen heeft zo zijn triggers en valkuilen en zolang je hier niet bewust van bent verval je snel in oude gewoontes. Het boek @nooitmeeraankomen geeft veel info, tips en handvatten om blijvend af te vallen en  een jojo-effect te voorkomen. Lees mijn review via #linkinbio 💚 . .#nooitmeeraankomen #weightloss #weightlossjourney #review #diet # @afslankstudiosupershape #mindset #goals #weightlosstransformation #weightlossmotivation #selfcare #2019goals #selflove #mindfullness #shape
  • Lunch! Fritatta met restjes groente. Gezond én lekker! Ik neem dit ook wel eens mee naar het werk 😊 . #lunch #whatieatinaday #veggies #vega #vegetarian #fritatta #food #healthyfood #lowcarb #zerowaste #health #healthyfood #mealprep #weightloss #weightlossjourney #foodpic
  • Bye bye droge winterhuid ❄⛄🌧 Vandaag kan je nog meedoen aan de #winactie van @weledanl, zie mijn vorige #weleda post! #weledaambassadeur #wateetjehuidvandaag #organic #skinfood #bodybutter #greenblogger #greenbeauty #greenlifestyle #beauty #beautyproducts #bblogger #dutchblogger #discoverunder5k #gekregen #giveaway #winacties

Follow Me!