Duurzame lifestyle Health

11 slaaptips voor een goede nachtrust

slaaptips voor een goede nachtrust

Je kent het ongetwijfeld wel; soms heb je van die nachten dat je maar ligt te woelen en te draaien en maar niet in slaap lijkt te vallen. Je voelt je de volgende dag doodmoe en alles behalve uitgerust. Heb je regelmatig last van slapeloosheid of slaapproblemen? Hieronder volgen 11 slaaptips voor een goede nachtrust!

Slaaptips voor een goede nachtrust

1. Lekker slapen in een opgeruimd huis.

Ik weet van mezelf dat ik een stuk lekkerder slaap wanneer mijn huis opgeruimd is en de afwas is gedaan. Voordat ik ga slapen zorg ik ervoor dat er geen losse rommel meer rondslingert.

2. Ga iedere dag zoveel mogelijk op dezelfde tijd naar bed en sta rond dezelfde tijd weer op.

Het is niet altijd even haalbaar om in het weekend op tijd naar bed te gaan, dat weet ik πŸ™‚ Probeer dan wel de volgende dag op tijd op te staan. Je lichaam blijft op deze manier in een ritme, waardoor het in slaap vallen makkelijker zal gaan.

3. Eet ‘s avonds laat een banaan.

Bananen bevatten tryptofaan, een stofje dat ervoor zorgt dat je je ontspant en slaperiger wordt. Ook een glas warme melk voor het slapen gaat werkt goed!

4. Gebruik lavendelolie.

Lavendelolie werkt ontspannend. Je kunt bijvoorbeeld wat druppels etherische lavendelolie (vermengd met een basisolie) in een brander doen. Of  ‘s avonds laat een douche nemen met lavendel douchegel, bijvoorbeeld van Weleda. 

5. Geen koffie/zwarte thee/ andere cafeΓ―ne houdende dranken/ alcohol nuttigen voor het slapen gaan

Veel mensen zijn gevoelig voor cafeΓ―ne en kunnen minder goed slaap vatten wanneer ze dat ‘s avonds drinken. Wist je dat chocola ook cafeΓ―ne bevat? Ook alcohol zorgt ervoor dat je onrustiger slaapt. Je kunt ‘s avonds het beste water of kruidenthee drinken, zoals kamillethee.

6. Sluit de tv/computer/tablet af een uur voordat je gaat slapen.

Doe de grote verlichting alvast uit. Kunstlicht houdt je wakker. Zorg ervoor dat je lichaam in rust komt. Voorkom de verleiding dat je tot ‘s avonds laat gaat facebooken, ook dit houdt je alert en wakker.

7. Doe aan lichaamsbeweging!

Ten eerste omdat je er ontspannen van wordt, maar je lichaam wordt ook moe zodat je makkelijker in slaap zult vallen.

8. Zorg voor goed slaapcomfort.

Een donkere kamer, een aangename temperatuur, frisse lucht en een schoon dekbed werken allemaal ontspanned en slaapbevorderend. Investeer in een goed matras en een goed hoofdkussen.

9. Laat het idee dat je 8 uur slaap nodig hebt los.

Want de gedachte alleen al is genoeg om je wakker te houden. Als je een kortere nacht hebt, accepteer dat dan. Ga niet denken dat je dan de volgende ochtend dan niet genoeg geslapen hebt.

10. Kun je niet stoppen met piekeren en spoken er allerlei gedachten door je hoofd?

Schrijf ze op of praat er met iemand over. Door je hart te luchten ontstaat er ruimte, waardoor je piekergedachten sneller los kunt laten.

11. Eventueel kun je bij de drogist melatonine tabletten halen.


Melatonine is een hormoon dat door het lichaam aangemaakt wordt en invloed heeft op het slaap- waakritme. Het kan je helpen eenvoudiger in slaap te vallen.

Mochten al deze tips niet helpen neem dan contact op met de huisarts! Heb jij nog slaaptips voor een goede nachtrust? Laat het hieronder weten in de comments.Β Slaap lekker!

Lees ook:
Het belang van vitamine D
Je weerstand boosten doe je zo
Tips tegen piekeren

Previous Post
6 november 2012
Next Post
6 november 2012

No Comments

    Leave a Reply

    Instagram

    • Sint gaat op 5 december aan alle kinderen cadeautjes uitdelen, maar kan helaas niet aan iedereen bloed weggeven, terwijl dat juist zo hard nodig is. Daarom steun ik Sanquin en heb ik mij aangemeld als bloeddonor ❀ Overweeg jij ook bloeddonor te worden? Meld je dan aan via de website van #sintzoektje (zie #linkinbio) #sinthierbenik #sanquin #bloeddonor #bloedgeven #bloedbank #bloedgevendoetleven #sinterklaas #geven #redeenleven #collab
    • Ik maakte van de week deze lasagne en oeh, hij smaakte erg goed! In plaats van 'gewone' lasagne heb ik pompoenlasagne gebruikt. Dit zijn in feite dunne plakjes pompoen, maar het werkt erg goed als vervanger. Lekker met spinazie en kaas, bijvoorbeeld ricotta! Als saus heb ik Verspil-me-nietjes pastabasis met 96% groente gebruikt. Dit een saus op basis van minder perfecte groente, maar die uiteraard net zo lekker smaken. Met het Verspil-me-nietjes concept wil supermarkt Lidl voedselverspilling tegengaan Γ©n kunnen wij een gezonde maaltijd op tafel zetten πŸŒπŸ’š Het recept vind je via #linkinbio! #pastabasis #verspilmenietje #makkelijkgezondemaaltijd #verspillingsvrij #snellepasta #pumpkin #lasagne #lowcarb #vega #vegetarian #recipe #instafood #foodpic #dinner #recept #healthymeal #healthyfood #koolhydraatarm #pompoenlasagne #pompoen #collab #comfortfood
    • 😍😍😍 @woocares scented candles, room sprays and diffusers πŸ’š#linkinbio #woocares #worldsofopportunities #amsterdam #review #scent #candle #homescents #tranquility #gift #christmas #present #gekregen #greenblogger #homedecor #scentedcandles #sustainable #discoverunder5k #instadaily #picoftheday #candles #diffuser #roomspiration #roomspray #handmade #loveit #musthave
    • ❀️ the vibe of Berlin. The people here are awesome and we really had a great time. Too bad it's time to go home now, though  I can't wait to see my family again 😘#berlin #berlijn #friends #citytrip #instatravel #travel #berlinwall #berlinwallart #goodvibes #art #eastsidegallery #discoverunder5k #city #deutschland
    • Berliner Mauer East Side Gallery#berlin #berlijn #berlinwallart #eastsidegallery #holiday #art #graffiti #berlijnsemuur #deutschland #germany #discoverunder5k #instatravel #citytrip #travel #instadaily #picoftheday
    • πŸ’šπŸ’šπŸ’š Zero Waste products @hollandandbarrett_nl . . #linkinbio #zerowaste #zerowastebeauty #zerowasteweek #hollandandbarrett #plasticfree #beauty #greenlifestyle #nowaste #plasticsoup #greenblogger #ecobeauty #greenshopping #sustainable #duurzaam #greenbeauty #beautykitchen #gekregen #musthave #loveit #discoverunder5k

    Follow Me!