Health

Last van vochttekort? Zo pak je dat aan!

Ik heb er best wel moeite mee om genoeg water te drinken. Ik vergeet het gewoon. Behalve ‘s avonds, want dan begin ik vaak echt ontzettende dorst te krijgen. Dan drink ik wel een aantal grote glazen water achter elkaar. Maar ja, weet je wat het grote nadeel is? Ik word dan ‘s nachts vaak wakker doordat ik dan ongelofelijk nodig naar de wc moet haha! Het is beter om verspreid over de dag water te drinken. En het is ook ontzettend belangrijk om goed te drinken, want anders heeft je lichaam een vochttekort.… wat gewoon niet zo goed is voor je gezondheid.

Tuurlijk, we weten allemaal heus wel dat het belangrijk is om 8 grote glazen water per dag te drinken. Velen hebben (moi included) de neiging om pas te drinken wanneer we dorst hebben. Maar eigenlijk is het dan al een ietsje pietsje te laat. Dorst is een symptoom van uitdroging, klopt helemaal. Maar vaak geeft het lichaam eerder al seintjes aan dat we een vochttekort hebben. Vraag is: hoe herken je een vochttekort?

Vochttekort: hoe herken je de symptomen?

  • Vochttekort heeft invloed op je concentratie en humeur. Voel je je plotseling een beetje chagrijnig of heb je het gevoel dat je hoofd vol met watten zit? Drink dan eens 2 glazen water en kijk eens of je verschil opmerkt.
  • Heb je last van droge huid? Dit kan ook ontstaan door een vochttekort, zeker wanneer je huid er bleek, koud en grauw uitziet. Water zorgt letterlijk voor een gezonde uitstraling! Hetzelfde geldt voor droge lippen. Je kunt lippenbalsem smeren wat je wilt, maar drink liever ook een paar glazen water.
  • Heb jij wel eens last van spierkrampen, in je kuit of voet bijvoorbeeld? Zo naar is dat! Spierkramp is een teken dat je lichaam een tekort heeft aan mineralen zoals natrium, kalium en magnesium. Mineralen komen ook in water voor.
  • Honger en trek in zoetigheid. Onze hersenen verwarren vochttekort met honger. Neem eerst een glas groot water, wacht dan even en kijk dan of je dan nog steeds een honger gevoel hebt. Scheelt nog calorieën ook!
  • Vermoeidheid en een duf gevoel. Ik kan soms midden op de dag overvallen worden door slaperigheid. Dan weet ik gewoon dat ik water moet drinken, dan trekt het snel weer bij.
  • Hoofdpijn. Gelukkig heb ik niet zo snel last van hoofdpijn, maar als dat zo is, dan is de oorzaak meestal een kater. En een kater ontstaat ook door… juist, vochttekort! Dit kwam vroeger overigens wat vaker voor dan tegenwoordig 😉
  • Pijntjes, zoals lage rugpijn en tussen de schouderbladen. Kraakbeen bevat ook vocht en wanneer je uitgedroogd raakt, dan zacht je lichaam wat in elkaar. Er ontstaat dan druk op het lichaam, waardoor je wat lichamelijke klachten krijgt.

Er zijn artsen die aangeven dat vele (ernstige) ziektes ontstaan door een chronisch vochttekort. Nou weet ik niet of je er alles daarop terug kunt voeren, maar ik geloof zeker dat het invloed heeft!

De vraag is vooral: hoe zorg je er nou voor dat je genoeg water drinkt op een dag?

Tips om voldoende water te drinken

  • Begin iedere ochtend met een glas lauwwarm water met citroen. Dit brengt meteen je spijsvertering op gang!
  • Vul een lege 1,5 liter fles met water en zet dit vlak bij je, naast het bureau. Deze moet gewoon leeg zijn voordat je naar huis gaat.
  • Je kunt een drankje maken op basis van keltisch zeezout en water, Sole genaamd. Eigenlijk is dit drankje alleen al een eigen blogpost waard. Het helpt namelijk ontzettend goed om je vocht- en mineralen tekort aan te vullen!
  • Er bestaan van die handige gratis apps die je op je smarphone kunt downloaden. Aqualert is er bijvoorbeeld één. Deze geeft je een seintje wanneer je wat moet drinken. Heb je je glas leeg dan tik je dat gewoon af. Handig!
  • Kruidenthee mag ook en je kunt ook je water wat opleuken met stukjes fruit, wat het water een lekker subtiel smaakje geeft.

Heb jij nog tips om je vochttekort aan te vullen? Let me know!

 

1 Comment

Ik schrijf op greenblush.nl over green beauty, duurzame lifestyle, gezondheid, vega(n) voeding en minimalisme.

Previous Post
29 oktober 2015
Next Post
29 oktober 2015

1 Comment

  • Beau

    Leuk en informatief artikel, ik begin ook iedere ochtend met een glas gekookt mineraal water met citroen en ook gember. Verder drink ik een halve liter gekookt afgekoeld mineraalwater per dag en daarnaast vul ik de rest aan met kruidenthee en vructensap.

Leave a Reply

Instagram

  • Dit was heerlijk 💚 even genieten van een relaxed wellness momentje bij @weledanl City Spa in Den Haag. . #weleda #weldacityspa #spa #facial #beautytreatment #beauty #massage #denhaag #thehague #weledaambassadeur #sportenmetweleda #wellness #sunday #relax #relaxing #mindfull #mindfullness #bblogger #greenlifestyle #greenbeauty #naturalbeauty #greenblogger #zen
  • HEERLIJK dit zonnetje! ☀ Lekker weer om naar buiten te gaan en weer te gaan wandelen of hardlopen  De arnica producten van @weledanl zijn fijn na het sporten en helpen goed bij pijnlijke en stijve spieren. 💚 #sportenmetweleda #weledaambassadeur #greenlifestyle #greenblogger #greenbeauty #weleda #sport #fit #running #sports #fitness #bblogger #hiking
  • Langer licht, luv it 💚 . . #nature #air #sky #skycolors #winter #loveit #picoftheday #pink #colors #light #greenblogger #holland #vitamind #naturepic
  • Afvallen is één ding, op gewicht blijven is een ander verhaal. De meeste dieetboeken gaan vooral over voeding, maar de psychologische oorzaken van overgewicht zijn hierbij vaak onderbelicht. Iedereen heeft zo zijn triggers en valkuilen en zolang je hier niet bewust van bent verval je snel in oude gewoontes. Het boek @nooitmeeraankomen geeft veel info, tips en handvatten om blijvend af te vallen en  een jojo-effect te voorkomen. Lees mijn review via #linkinbio 💚 . .#nooitmeeraankomen #weightloss #weightlossjourney #review #diet # @afslankstudiosupershape #mindset #goals #weightlosstransformation #weightlossmotivation #selfcare #2019goals #selflove #mindfullness #shape
  • Lunch! Fritatta met restjes groente. Gezond én lekker! Ik neem dit ook wel eens mee naar het werk 😊 . #lunch #whatieatinaday #veggies #vega #vegetarian #fritatta #food #healthyfood #lowcarb #zerowaste #health #healthyfood #mealprep #weightloss #weightlossjourney #foodpic
  • Bye bye droge winterhuid ❄⛄🌧 Vandaag kan je nog meedoen aan de #winactie van @weledanl, zie mijn vorige #weleda post! #weledaambassadeur #wateetjehuidvandaag #organic #skinfood #bodybutter #greenblogger #greenbeauty #greenlifestyle #beauty #beautyproducts #bblogger #dutchblogger #discoverunder5k #gekregen #giveaway #winacties

Follow Me!