Kyra's kitchen
Duurzame lifestyle

Kyra’s kitchen van Kyra de Vreeze | Boek Review

Kyra de Vreeze is een yogateacher, natuurgeneeskundig therapeut, schrijfster en blogger. Misschien ken je haar van haar filmpjes die bij Elle Eten te zien zijn. Zij heeft een aantal boeken geschreven, waaronder ‘Daytox’. Kyra’s kitchen is haar meest recente boek.

Kyra’s Kitchen

Over dit boek: “Kyra’s kitchen is een (plantaardig) kookboek met een twist. Kyra’s kitchen bespreekt de vele magische facetten van voeding. hoe je maaltijd klachten kan voorkomen en het een krachtig en tongstrelend medicijn kan zijn”, aldus Kyra de Vreeze.
Kyra’s kitchen bestaat uit twee delen. Deel een gaat over het voorkomen van ziekten, deel twee gaat over het verhelpen van allerlei klachten.

Kyra’s kitchen: deel 1

In deel een omschrijft Kyra de zes peilers van gezondheid, deze vormen naast voeding, de basis van je gezondheid. Daarnaast is er een handig overzicht te vinden van producten die je altijd in huis moet hebben. Deze producten vormen de basis van je voeding. Denk hierbij aan bepaalde granen, noten, peulvruchten. Zij geeft voorbeelden welke producten het gezondst zijn, welke je beter kunt vermijden en waarom. In deel een zijn verder ook nog drie kooktechnieken omschreven die zij veel gebruikt in haar recepten. Deze kooktechnieken zijn;

1. Zelf kiemen kweken;
2. Zelf notenmelk producten maken;
3. Dagelijks een smuice (combinatie van smoothie & juice) tot je nemen.

Kyra’s kitchen: deel 2

Deel twee gaat over het verhelpen van allerlei veel voorkomende klachten, door je voeding (aangevuld met leeftips) als medicijn te gebruiken. Denk hierbij aan klachten als hoofdpijn, griep en verkoudheid, slapeloosheid en overgewicht. Per klacht zijn er vijf recepten beschikbaar, namelijk een smuice, ontbijt, lunch, diner en dessert. Ook geeft ze per klacht een overzicht weer welke voedingsmiddelen bevorderend werken voor de desbetreffende klacht en welke je beter kunt laten staan.

Wat vind ik van Kyra’s kitchen?

Ik vind Kyra’s kitchen een ontzettend interessant boek, ondanks dat ze een kooktechniek gebruikt die toch behoorlijk afwijkt van de mijne. De recepten in dit boek zijn allemaal vegetarisch, veganistisch, suiker-, lactose-, en glutenvrij. Ik ben zelf geen veganist. Uiteraard sta ik echter wèl open voor verandering en verbetering. Ik ga daarom haar kooktechnieken uitproberen die ze in deel een omschrijft.

Wat deel twee betreft; ik heb het geluk dat ik weinig tot geen lichamelijke klachten heb (overgewicht daargelaten). Toch vind ik dit deel alsnog erg interessant. De recepten zijn inspirerend en verrassend. Wat ik heel prettig vind is dat Kyra geen belerende toon aanhoudt in haar boek. Ze geeft aan dat ze zelf niet in dogma’s gelooft. Kyra laat gewoon zien hoe het anders kan en hierdoor nodigt ze uit tot verandering. Ik ga daarom zeker een aantal recepten van haar uitproberen. Nieuwe dingen leren is natuurlijk altijd goed! 🙂

Kyra’s kitchen is o.a. te koop bij Bol.com voor 17,99 euro.

Andere interessante boeken:

Powerfood 2 Rens Kroes