Teleurgesteld | Dierproeven China
Duurzame lifestyle

Teleurgesteld… toch niet dierproefvrij?

Van de week zag op Naoki.nl een youtube filmpje voorbijkomen. Het ging over 5 niet-dierproefvrije merken, die zich wel voordoen als dierproefvrij. En ik dacht nog: Ah, dit gaat over merken als Yves Rocher en Kneipp enzo. En ja, dat was ook het geval, maar wat blijkt: Madara, één van mijn favoriete natuurlijke verzorgingsmerken staat óók op het lijstje!

Zoals jullie wellicht weten blog ik graag over natuurlijke beautymerken. Het gaat vaak om nieuwe, kleine onbekende merken die vanuit een bepaalde passie en missie hun productlijn begonnen zijn. En ik vind dat prachtig. Ik hou ervan als mensen hun eigen pad volgen en hun droom waarmaken. Hun eigen waardes naleven zonder dat dit ten koste gaat van dieren en het milieu. Dit betekent ook dat ze consessies moeten doen, want de Chinese markt moeten ze dan links laten liggen, aangezien dierproeven daar verplicht zijn. Een markt waar potentieël gezien miljoenen omzet te behalen valt.

De afgelopen jaren heb al een aantal keer meegemaakt dat zo’n cosmeticamerk zegt: wij zijn zó trots op onze waarden, op onze natuurlijke, biologische ingrediënten, onze duurzame verpakkingen en het feit dat we niet op dieren testen’. Ze lopen te pronken met hun normen en waarden, dat ze ethisch gezien zo goed bezig zijn. En dat gaat allemaal ontzettend goed, totdat ze besluiten hun producten in China te gaan verkopen…. Het lijkt dan wel alsof ze de ethiek dan spontaan vergeten zijn. Ze zien alleen nog maar dollartekens in hun ogen.

Over dierproeven in China

In Europa zijn dierproeven verboden. Zolang een cosmetica merk hun ingredienten uit Europa haalt, ze hier fabriceert en ze alleen in Europa distribueert, kan je er dus vanuit gaan dat ze dierproefvrij zijn. Dus ja, als ik een nieuw beauty merk ontdek dat natuurlijk, biologisch, veganistisch, duurzaam, ecologisch, dierproefvrij én fantastisch werkzaam is, dan word ik daar erg blij van. En misschien ben ik gewoon een beetje awkward hoor, maar ik zie persoonlijk liever biologisch IJslands mos op een ingrediëntenlijst staan, dan minerale oliën en synthetisch parfum. Zo ben ik, kan ik ook niks aan doen 😉

Maar nu komt het: in China zijn dierproeven verplicht. En alhoewel er vast wel manieren zijn om er onderuit te komen, kun je nooit garanderen dat je producten nog 100% dierproefvrij zijn. Met andere woorden: je kan nog zo’n mooi product en geweldige visie hebben, zodra je besluit in China te verkopen ben je gewoon niet meer gegarandeerd dierproefvrij. Laat staan veganistisch.

Teleurgesteld

Het merk waar het in dit geval om gaat, Madara, is persoonlijk één van mijn meest geliefde natuurlijke beautymerken. Dit biologische merk uit Letland is rijk aan geweldige inheemse plantenextracten, de producten werken goed, ze zien er prachtig uit, hun styling, vormgeving, alles is prachtig. Alleen verkopen ze nu dus in China. En ben ik dus teleurgesteld.

Kijk, ik snap ook heus wel dat ze een goedlopend bedrijf willen zijn en ze geld willen verdienen. Dat is hun goed recht. Hetgeen wat mij vooral irriteert is dat ze verzwijgen dat ze nu in China verkopen. En waarom zijn ze er niet open en eerlijk over? Omdat hun doelgroep de bewuste consument betreft die graag denkt aan het milieu en het welzijn van de dieren. Hun besluit om zichzelf in China op de markt te zetten komt niet overheen met hun groene imago. Of eigenlijk: hun branding komt zo over als een niet-oprechte marketingtruc. Het staat op losse schroeven. Het is een fake verhaal geworden, met loze beloftes.

Respectloos

Het kan aan mij liggen, maar ik kan gewoon niet zo goed begrijpen waarom je deze keuze zou willen maken. Ik vind het respectloos naar je klanten toe. Zij kopen je merk tenslotte omdat je groene imago hen zo aanspreekt. Maar goed, ze zeggen het niet, dus dan komt de consument er misschien ook niet achter. Wat niet weet, wat niet deert. En toch, waarom zou je risico lopen aan gezichtsverlies te lijden? Wat nou als de veganistische consument er achter komt dat je op dieren test? De kans dat je op deze manier veel klanten kwijtraakt is erg aanwezig. Maar hé, je krijgt potentieel miljoenen kopers in China voor terug, dus wat maakt het uit? Het lijkt mij dat het grote geld dan toch belangrijker gevonden wordt dan je oh-zo-mooie normen en waarden waarmee je je in de markt positioneert.

Wat dat betreft kan ik meer respect opbrengen voor merken waarvan je gewoon wéét dat ze voor het grote geld gaan en er geen geheim van maken dat ze in China verkopen. Kijk, dierproeven zijn nooit goed te praten, maar wanneer je er open en eerlijk over bent geef je de consument wél de keus. De consument weet waar hij/zij aan toe is. Het is dan aan jou of je dan evengoed die ene MAC lippenstift wilt kopen of niet.

Wanneer je als beautymerk jezelf groen, veganistisch en ethisch verantwoord op de markt zet terwijl je dierproeven tolereert (en dit dus aan de consument verzwijgt), ja sorry, maar dat maakt dat ik je als merk niet meer serieus kan nemen. Hoe fijn je producten ook mogen zijn, het geeft me een wrange bijsmaak. Ik vind het hypocriet en misleidend.

Naief

Ik geef het eerlijk toe dat ik zelf ook wel wat naief ben wat dit betreft. Ik heb namelijke de neiging (wanneer ik door een merk benaderd word om een product te reviewen), er gewoon vanuit te gaan dat dit dierproefvrij is. Ik kan persoonlijk dierproefvrij niet los van natuurlijke producten zien. Voor mij horen ze onlosmakelijk bij elkaar. Blijkt dus niet altijd te kloppen.

Wat Madara betreft: ik heb van dit merk nog een aantal producten in huis liggen om te reviewen. En dus aan mij de vraag: hoe ga ik hier mee om? Het voelt voor mij niet goed om merken te promoten waarvan ik zeker weet dat ze op dieren testen. Ik heb er nou eenmaal voor gekozen om geen MAC lippenstifts te kopen. En hoe fijn ik de Chanel mascara ook vind, ik koop dat niet meer. Daar moet je dan ook consequent in zijn vind ik. En dus zal ik deze producten van Madara ook niet reviewen. Waar ik vorig jaar, of het jaar daarvoor nog iets makkelijker over dit onderwerp dacht, merk ik dat ik daar in veranderd ben.

Ben ik perfect? Nee joh, tuurljk niet. Ik zou op veel gebieden nog veel groener kunnen zijn. Het gaat er mij niet om dat alles perfect en groen moet zijn, het gaat er mij om dat je oprecht bent. Ik hou gewoon van open en eerlijke communicatie. Geen geheimzinnig gedoe, geen misleiding. Zeg het gewoon wanneer je als bedrijf zijnde in China gaat opereren, in plaats van dit te verzwijgen. Dan kan de consument voor zichzelf beslissen of ze je merk willen kopen of niet. Maar echt, ga niet de boel misleiden, want als bewuste (en vaak ook kritische) consument hier achter komt, dan val je als bedrijf gigantisch door de mand.

Sorry als ik nu erg moraalridderig overkom, maar dit moest me gewoon echt even van het hart. Ik beloof jullie dat ik volgende keer weer een positieve blog schrijf 😉

Hoe denken jullie over dit onderwerp? Ik ben wel benieuwd naar jullie mening!

 

 

 

You Might Also Like...

11 Comments

  • Mariëlle
    9 september 2016 at 20:03

    Ik vind het ook écht niet niet niet leuk 🙁 Zo jammer dat het uberhaupt bestaat!

  • Hilde Janbroers
    9 september 2016 at 22:16

    Ik vind het ronduit laf van zo’n bedrijf. Wees idd gewoon eerlijk. Krijgen ze natuurlijk ook negatieve reacties op, maar dat is beter dan hypocriet zijn.

  • Desi
    10 september 2016 at 08:01

    Wat een goed stuk heb je geschreven! Ik voel me ook een beetje bedonderd als merken zeggen dierproefvrij te zijn, maar alsnog in China te testen. Zeker als ze daat heel geheimzinnig over doen. Open en eerlijke communicatie lijkt me altijd het beste! (en gewon stoppen met dierproeven, want dat is sowieso raar.)

  • Greenblush
    10 september 2016 at 11:11

    Eens hoor! Dierproeven zouden hoe dan ook verboden moeten zijn! Maar zo lang dat niet het geval is moet je als bedrijf de keus maken om óf gewoon niet naar China te gaan, óf er gewoon open en eerlijk over zijn. Je ontneemt de consument de keus door het te verzwijgen.

  • Greenblush
    10 september 2016 at 11:23

    Ik zal nooit iemand persoonlijk aanvallen omdat hij/zij een niet-dierproefvrij product gebruikt. Omdat ik het liever niet doe, wil dat nog niet zeggen dat dit voor een ander ook zo geldt. Het is net als roken: iedereen weet dat het ongezond is, maar toch maken mensen de keus om te roken. Dat is dan hun eigen keus. Iedereen die zich een beetje in het onderwerp verdiept weet dat merken als MAC niet-dierproefvrij zijn. Als ze dan besluiten het alsnog te kopen, is dat aan hen. Maar ga dan als fabrikant zijnde daar niet geheimzinnig over doen. Natuurlijk verlies je klanten en natuurlijk krijg je daar negatieve reacties op, maar je geeft de consument in dit geval wél de keus.

  • Claire
    10 september 2016 at 16:37

    NO WAY! Wat ontzettend kut (mag ik dit zo zeggen?) Hun BB Cream was echt mijn favoriet. Zo fijn en luchtig en echt perfect. Maar als een merk dieren zo verwaarloost dan hoeft het voor mij niet meer. Jeetje wat idioot. Ik ga m’n artikel ook even aanpassen, zo positief is m’n review niet meer…

  • Mariska
    11 september 2016 at 10:20

    Ik koop zelf niet bewust groen of dierproefvrij, maar vind open en eerlijkheid wel heel belangrijk. Dus wel erg jammer wanneer een bedrijf meevaart op het groene & natuurlijke imago maar niet dierproefvrij is.

  • Greenblush
    13 september 2016 at 20:59

    Precies dat inderdaad!

  • Greenblush
    13 september 2016 at 21:00

    Balen he? Ik heb hun BB cream ook in huis 🙁

  • Astrid
    15 september 2016 at 20:52

    Ik probeer er wel op te letten, met make-up vind ik dat goed te doen. Maar met verzorgingsproducten die ik gewoon bij de drogist of de supermarkt haal, vind ik het wel wat lastiger. Ik vind het ook echt jammer als zo’n merk met zulke normen en waarden zichzelf op deze manier verlaagt. Dan valt de hele visie weg toch? Maar qua klandizie zullen ze er niet echt op achteruit gaan als ze China erbij hebben, dus wat omzet betreft lijden ze er dan niks van…

  • Sanne
    16 september 2016 at 13:32

    Ah nee, ik vind dit juist een ontzettend sterk en supergoed bericht! Wat jij zo goed vindt aan dierproefvrije merken die juist niet in China gaan verkopen omdat ze aan hun eigen visie willen voldoen, dat is toch hetzelfde als dat jij zegt dat je de Madara producten niet meer kan reviewen omdat je er gewoonweg niet meer achter staat? Dat vind ik juist super goed en het is vast een lastige keuze geweest. Inderdaad, het gaat erom dat je oprecht bent en dat ben jij ook met dit bericht :). Super jammer dat je zo teleurgesteld bent geraakt in dit merk, gewoon, voor jezelf, omdat je het altijd zo’n fijn merk vond.
    Ik weet zeker dat ik nog superveel te leren heb op dit gebied. Ik googel altijd of een mascara bijvoorbeeld dierproefvrij is, en voor mij was dierproefvrij en natuurlijke producten ook altijd een match. Maar door Naoki heb ik een flinke lading Etos Puur Natuur douchgels ingeslagen haha, omdat deze ook vegan en dierproefvrij zijn en heel natuurlijk, super fijn. Van Kneipp wist ik trouwens niet dat ze op dieren testen, ik ging er altijd vanuit dat dit een super goed merk is (zie hier mijn naïviteit!). Maar ik koop het al een tijdje niet meer, omdat ik het niet zeker wist.
    En dat van China wist ik niet. Jeetje, wat moeilijk dit! En zo goed om te weten!
    Liefs

Leave a Reply