Health

Gezond slapen doe je met deze 11 tips

gezond slapen

We weten allemaal dat goed slapen belangrijk is, dat mag toch wel duidelijk wezen. Je lichaam herstelt zich gedurende de nacht en het is goed voor de ontspanning. Maar wat is nou ‘gezond slapen’? Voor mij houdt dit meer dan een goede nachtrust. Het gaat óók om de kwaliteit van je slaapkamer, waaronder een goede luchtkwaliteit, een ontspannen sfeer en een fijn matras. Een gezonde slaapkamer kan bijvoorbeeld bepaalde ziektes helpen voorkomen. Vandaag deel ik 11 tips een gezonde slaapkamer. 

11 tips voor gezond slapen

Heb je ook wel eens van die ochtenden dat je ‘s morgens echt brak wakker wordt? En nee, dan bedoel ik niet omdat je een kater hebt, maar gewoon, omdat je niet zo goed geslapen hebt. Er kunnen natuurlijk allerlei redenen zijn waarom je niet uitgerust wakker wordt. Misschien pieker je wel teveel? Het kan echter ook aan je slaapkamer zelf liggen. Ik weet bijvoorbeeld van mezelf dat ik veel uitgeruster wakker wordt als mijn slaapkamerschoon en opgeruimd is. Ook al zie je er misschien niks van als je slaapt, onbewust pik j toch allerlei prikkels op. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Cliché, maar oh zo waar!

Ventileer je slaapkamer, 24 uur per dag

Dit advies geldt overigens niet alleen voor je slaapkamer, maar voor je gehele huis. Wist je dat veel gezondheidsklachten (waaronder hoofdpijn, allergieën en  astma) kunnen ontstaan vanwege een huis dat niet goed geventileerd is? De lucht bevat schadelijke stoffen die blijft hangen, daarom is een continu zuurstofaanvoer belangrijk. Zet daarom altijd het ventilatierooster open. Een goede ventilatie helpt tevens schimmel en mijten tegen te gaan.

Dagelijks luchten, voor korte tijd

Ventileren moet dus 24 uur per dag, maar dagelijks het huis luchten kan zeker geen kwaad. Extra frisse lucht is fijn als je bijvoorbeeld je was wel eens in je slaapkamer ophangt, je beddengoed wil verfrissen of als je (zoals in ons geval) een aangrenzende badkamer hebt. 10 tot 20 minuten luchten is vaak meer dan genoeg, maar geeft wel extra frisse lucht in je huis.

Een schone en opgeruimde slaapkamer

Ervaren jullie ook dat de slaapkamer altijd veel stoffiger is dan de rest van het huis? Het is niet normaal hoeveel stof ik wekelijks onder ons bed aantref. Ik moet zeggen: de slaapkamer schoonmaken is bepaald niet mijn hobby, maar ik hou wel van het schone en opgeruimde gevoel wat je er van krijgt. Dus hup: gooi vuile kleding in de was, laat niet je sokken rondslingeren en note to self: ruim schone was ook meteen weer op. Ik heb nog wel eens een handje van om schone was niet meteen te strijken of op te vouwen. Het gevolg: de slaapkamer doet vaak rommelig aan. Ik merk dat ik een een opgeruimde kamer veel lekkerder slaap!

Maak gebruik van rustige kleuren

Inkoppertje. Want denk jij dat je rustig slaapt in een kamer met knalrode muren? En nee, niet alles hoeft spierwit te zijn. Maar zachte kleuren, natuurlijke en duurzame materialen hebben een rustgevend effect op de mens. Net als planten overigens.

Kies voor luchtzuiverende planten

BIj het uitademen stoten we Co2 uit. Ook een reden waarom het zo belangrijk is om te ventileren en te luchten, omdat er dan weer zuurstof bij komt. En zuurstof hebben we hard nodig om te kunnen leven. Nou zijn er bepaalde planten (en zeker niet allemaal, want de meeste planten stoten ook Co2 uit), die een luchtzuiverende werking hebben. Deze planten zijn in staat om bepaalde stoffen, waaronder Co2, om te zetten in zuurstof. Bovendien hebben planten sowieso een ontspannende werking. Zet daarom gerust een Sansevieria in je slaapkamer neer! Ook aloë vera en klimop werken goed.

Fijne geuren

Niemand wordt vrolijk van een muffe lucht, dat staat als een paal boven water. Gewoon frisse lucht volstaat prima, maar mocht je toch een fijn geurtje willen hebben in je slaapkamer, kies dan voor een etherische olie in een ontspannend geurtje. Kamille werkt bijvoorbeeld heel ontspannend, maar sinaasappel en lavendel ook. Gebruik het in een zogenaamd pillow spray. of doe enkele druppels etherische olie (in combinatie met een plantaardige olie) in een geurbrandertje.

Zo min mogelijk elektrische apparatuur

Elektrische apparaten en schermen met blauw licht (ipad, gsm, laptop) verstoren je nachtrust. Ten eerste omdat het blauwe licht je melatonine aanmaak verstoort (waardoor je minder snel in slaap valt) en ten tweede omdat je misschien toch geneigd bent alle berichtjes en appjes te bekijken omdat je er wakker van wordt. Leg je mobiel dus bij voorkeur weg. Ik gebruik de mijne ook als wekker, maar deze ligt buiten onze slaapkamer. Ook van straling die van elektrische apparaten afkomt is nog niet bekend wat de effecten op de gezondheid zijn op lange termijn.

Geen geluidsoverlast

Wij hebben regelmatig last van de buren omdat ze een ander ritme hebben dan wij. Zo draaien ze onregelmatige diensten waardoor ze vaak op dinsdagnacht een feestje vieren in plaats het weekend. En ja, we hebben inmiddels afspraken met ze hierover gemaakt. Geluidsoverlast is gewoon heel vervelend en niet bevordelijk voor een gezonde slaap. Woon je zelf in een drukke straat? Is er veel geluidsoverlast? Probeer zoveel mogelijk overlast in te perken, waar mogelijk. En investeer in goede oordopjes.

Zorg voor een donkere slaapkamer

Ik hou van licht en zonneschijn overdag, maar ‘s nachts moet de slaapkamer echt heel donker zijn. Ik kan niet goed tegen licht op de gang wat ik door het bovenraam van de slaapkamerdeur zie schijnen. En een lantaarnpaal voor het raam is voor mij ook drama. In ons vorige huis hadden we een schuin dakraam, waar straatverlichting door heen scheen. Gelukkig bood verduisterende rolgordijnen ons uitkomst. Ook in ons huidige woning hebben we verduisterende rolgordijnen. Ik slaap er een stuk beter door!

Fijn matras en beddengoed